2013. augusztus 26., hétfő

GeoUni tábor - Első nap - A Bükkön át Aggtelekre

A II. Jakucs László Földrajzversenyen tárult elénk a lehetőség, hogy részt vehessünk az Aggteleki-karszt területén egy 5 napos tehetséggondozó táborban. 11 diák gyűlt össze főleg Csongrád és Békés megye területéről, de mi szolnokiak sem voltunk elnyomásban. Villámléptű Iveco kisbuszunkkal gyorsan elértük az első pihenőhelyet, Maglódot. Itt ki-ki saját szájíze szerint dönthette el, hogy az Auchanban vásárol némi finomságot, vagy sportol a Decathlonban. Az eredeti tervben a miskolci Hermann Ottó Múzeum lett volna, de sajnos a múzeumban munkálatok folytak, így érdemi tárlatot nem tudtunk volna megtekinteni. Helyette Cserépfalu csodás bükkaljai települését látogattuk meg.
Itt fölgyalogoltunk a Tündérkéményekhez, melyek a miocén riolitvulkanizmus tanúi. Egyébként ezekből a képződményekből 101 darab található az ország területén és az idők során több, mint 400 kis ablakocskát vájtak beléjük. Három fázisát is megtekinthettük ezen jelenségek képződési folyamatainak.
Innen folytattuk utunkat az Ördögcsúszdához. A bátrabbak fölmerészkedtek az igen meredek, és annál inkább csúszós hegyoldalon.
Következő állomásunk az Ördögtorony-tanösvény néhány pontja volt. Először a Berezdalja-bánya maradványait tekintettük meg.

Sajnos itt elkapott minket az eső, de ez nem szegte kedvünket, folytattuk utunkat a kilátó felé. Innen gyönyörű rálátást nyertünk a falura, főképp a templomára, ami az egyik legnagyobb a megyében, ugyanis 1234 ember is elfér benne.
Innen lesétáltunk a Kisamerika-barlangképződményekhez.
A barlanglakásokat azért hívják Kisamerikának, mert az emberek az amerikai gazdasági válság idején arra kényszerültek, hogy barlanglakásokban éljenek. Ezek általában pár négyzetméteres lakóházak a puha kőzetbe vájva. A mai napra még az edelényi földvár maradt volna, de az eső elmosta számításainkat, így ezt a hét egy későbbi napján fogjuk bepótolni. Szállásunkra fél7 környékén érkeztünk meg, a szobák elfoglalása és a kipakolás után finom vacsorát kaptunk, amit köszönünk vendéglátóinknak. Az este további része ismerkedő, jó hangulatú beszélgetésekkel telt. Majd nyugovóra tértünk és vártuk a további izgalmakat.